ההצלחה של צבי ויליגר ושל וילי פוד בחו"ל

אין איש עסקים ישראלי שלא רוצה להצליח גם בחו"ל, על אף הקשיים הכרוכים בפעילות מעבר לים כמו גם החשש מאובדן הבסיס היציב של הפעילות בארץ – צבי ויליגר (צביקה ויליגר) ואחיו יוסי הם דוגמה מצוינת לאנשי עסקים שמשכילים לפעול בחו"ל בדיוק במינון הנכון ולא על חשבון ההתרחבות וההצלחה בישראל.

הלימודים בחו"ל כבסיס להצלחה מעבר לים

בראשית דרכם, נהנו האחים צבי ויוסי ויליגר מהיתרונות הרבים של לימודים בחו"ל עוד בתקופה שבה הקונספט היה הרבה פחות רווח מאשר בימינו. כבר בשנות ה-80 של המאה הקודמת למד צבי ויליגר (צביקה ויליגר) ניהול באחת האוניברסיטאות היוקרתיות והמובילות בארה"ב, UCLA, דבר שהקנה לו יתרון של ממש כשחזר לישראל והחל לנהל, ביחד עם אחיו יוסי, את החברה המשפחתית לייבוא מזון שהוקמה ע"י אביהם אלכסנדר.

הזיקה לארה"ב וההבנה כי על מנת להצליח באמת יש להקדיש משאבים גם לפעילות בחו"ל (אם כי כאמור רק לאחר ביסוס הפעילות בארץ) המשיכו ללוות את האחים ויליגר גם לאחר שנאלצו לפרוש מאותה חברה משפחתית, ובמקומה הקימו את "וילי פוד" שתוך זמן קצר הפכה לאחת השחקניות הבולטות והמוערכות בתחום ייבוא המזון בארץ.

מסחר בנאסד"ק וב- AIM

לצורך הפעילות בחו"ל הקימו יוסי וצבי ויליגר (צביקה ויליגר) חברת בת ל"וילי פוד" ושמה "וילי פוד אינטרנשיונל". מניות חברה זו נסחרות בבורסה הניו יורקית, הלא היא ה- NASDAQ, עובדה המעידה הן על איתנות פיננסית והן על היותה חברה משמעותית בשוק המזון בארה"ב, ובפרט בשוק המזון הכשר.

בעבר "וילי פוד אינטרנשיונל" החזיקה בחברת בת משלה, "גולד פרוסט", ומניותיה נסחרו בבורסת המשנה של לונדון, ה- AIM, והחברה הצליחה לגייס בדרך זו מיליוני דולרים, אולם בשנת 2008 – עקב מסחר דליל במנייה – ביקשה החברה למחוק את מניותיה מהמסחר.

הפוטנציאל העצום של שוק המזון הכשר בארה"ב

הפעילות בארה"ב מניבה ל"וילי פוד" רווחים נאים במיוחד, ואף היוותה את אחת הסיבות לרכישת השליטה בחברה ע"י ארקדי גאידמק (ב-2007; כעבור כשנה הוא נאלץ לוותר על המניות שרכש ולהחזירן לידי צבי ויליגר (צביקה ויליגר) ואחיו יוסי) וע"י "אמבלייז" שבבעלות אלכסנדר גרנובסקי (ב-2014).

שוק המזון הכשר בארה"ב נחשב לבעל פוטנציאל אדיר, שכן היקף המסחר בו נאמד בלמעלה מ-15 מיליארד דולר בשנה ובנוסף הוא נמצא במגמת צמיחה מתמדת, כך שעבור חברה כמו "וילי פוד" – שכאמור פועלת בשוק זה באמצעות "וילי פוד אינטרנשיונל" שבשליטתה – מדובר במכרה זהב, ובמיוחד לנוכח הניסיון הרב שלה בכל הקשור למוצרי מזון איכותיים ולא יקרים והקשרים הענפים של האחים ויליגר עם יצרני מזון מובילים בכל רחבי העולם.

בהקשר זה כדאי לציין כי בארה"ב התווית Kosher נתפשת גם כערובה למזון בריא יותר, ולנוכח הרצון של אמריקאים רבים ליהנות מהיתרונות של תזונה נכונה הרי שמדובר בפלח שוק נרחב מאוד. עוד כדאי לדעת שלא רק יהודים מקפידים לרכוש מזון כשר אלא גם לא מעט מוסלמים החיים בארה"ב מעדיפים מזון שכזה – פלח שוק נוסף שמגדיל עוד יותר את פוטנציאל הרווחים של "וילי פוד" בארה"ב.

לא רק ארה"ב

עוד כדאי לדעת שההצלחה של צבי ויליגר (צביקה ויליגר) ושל "וילי פוד" בחו"ל אינה מוגבלת לארה"ב, שכן מוצרי החברה נמכרו בעוד שלל מדינות ובהן השכנה מצפון קנדה, כאמור אנגליה, רוסיה ואוקראינה בהן יש קהילות יהודיות בלתי מבוטלות וכן בלגיה, דנמרק, שוויץ ואוסטרליה.